Ik Heb Het Nog Nooit Gedaan Dus Ik Denk Dat Ik Het Wel Kan


Oké, dus ik ga op vakantie naar Kos🥳🥳🥳 Na 5 jaar niet echt op vakantie te zijn geweest, na de coronacrisis en na mijn diagnose MS ga ik nu dan eindelijk weer eens naar de zon, met mijn 'nieuwe' vriend. Dus twee keer een test, hoe is een vakantie met een reisgezelschap als MS en hoe is een vakantie met mijn 'nieuwe' vriend?😅 

Over het laatste kan ik kort zijn. Dat ging gelukkig perfect en we zijn erachter gekomen dat we precies dezelfde dingen leuk vinden om te doen tijdens een vakantie en zijn alleen maar dichter naar elkaar toe gegroeid🥰


Maar dan nu voor het eerst op vakantie met een reisgezelschap als MS. Kan ik dat wel? Na alle voorpret van het boeken van de vakantie waarbij ik totaal niet aan mijn ziekte dacht ontstonden de vragen. Hoe zal het gaan op Schiphol en in het vliegtuig, kan ik zomaar mijn medicatie meenemen en red ik het überhaupt wel om leuke dingen te ondernemen na een lange dag reizen in een ander warm land?


Nou het blijkt dat ik dat dus prima kan! Check! ✅


Als eerste ben ik achter mijn medicatie aangegaan. Het blijkt dat je voor bepaalde medicatie een Schengenverklaring moet aanvragen, voor medicatie die onder de Opiumwet valt. Dat was in mijn geval zo. Dit kun je regelen via de website van het CAK en moet ondertekend worden door je arts. Best een gedoe en je moet even op goedkeuring wachten van het CAK maar als je dit op tijd aanvraagt is het goed te doen. 

Daarnaast had ik een uitdraai gekregen van mijn apotheek waar al mijn medicatie op vermeld staat. Zo dus dat was geregeld👍✅


Toen kwam het volgende in mij op. Hoe ga ik dat volhouden op Schiphol? Iedereen heeft in het nieuws de mega lange rijen gezien. Gelukkig werd ik getipt dat ik assistentie kan aanvragen. Dit betekent dat je niet in de rij hoeft te staan en opgehaald wordt in een rolstoel en samen met mijn vriend zo langs de lange rijen werd gereden naar de gate. Ik had besloten mijn eigen rolstoel niet mee te nemen en eventueel daar iets te huren als het niet gaat. Ik werd dus opgehaald in een rolstoel van Schiphol en mocht ook als eerste het vliegtuig in. Wel zo fijn!😊 Ook dat kan ik dus met mijn MS! ✅


Ik werd geduwd in de rolstoel en mijn vriend met mijn koffertje vol medicatie er achteraan
Ik werd geduwd in de rolstoel en mijn vriend met mijn koffertje vol medicatie er achteraan


Eenmaal aangekomen op Kos stond de transfer al klaar. We werden gelukkig als tweede afgezet bij ons appartement. Toen wij gingen inchecken bleek dat onze reisorganisatie had doorgegeven aan het hotel dat ik 'slecht ter been' ben. Er was voor ons een appartement geregeld op de begane grond met een aangepaste badkamer met douche zitje en een beugel bij het toilet. Wat een onverwachtse fijne verrassing! Check! ✅ Dat is dus ook getackeld!


We hebben ons eerst geïnstalleerd en zijn toen iets gaan eten en daarna nog even langs de boulevard gewandeld, met krukken natuurlijk. Daarna zijn we terug gegaan naar ons appartement want we waren beide toch wel erg moe. We hebben heerlijk geslapen😊

Ik had speciaal voor de vakantie deze inklapbare krukken aangeschaft. Inmiddels zijn mijn krukken gepromoveerd tot hikestokken omdat ik in een week ongeveer 60 kilometer heb gelopen en geklommen met deze mooie krukken 😍
Ik had speciaal voor de vakantie deze inklapbare krukken aangeschaft. Inmiddels zijn mijn krukken gepromoveerd tot hikestokken omdat ik in een week ongeveer 60 kilometer heb gelopen en geklommen met deze mooie krukken 😍


Wat hebben we uiteindelijk een heerlijke vakantie gehad! Ik heb echt wel mijn grenzen opgezocht en we hebben gewoon alles gedaan wat we leuk vonden en dan blijkt dat je toch tot veel meer in staat bent dan je denkt! We hebben in 8 dagen bijna 60 km gelopen en bergen en ruïnes beklommen. Alles met krukken (lees >hikestokken) Maar wat ben ik blij met mijn krukken☺️ Zo'n simpel hulpmiddel zorgt ervoor dat ik echt nog veel kan. We hebben wel twee dagen een auto en 1 dag een quad gehuurd. Dat is wel aan te raden als je echt dingen wil ondernemen en dorpjes wil bezoeken.


Ik had dit soort dingen nog nooit gedaan sinds ik MS heb. Maar het is mij allemaal gelukt! Check!✅ 


Daarnaast merk ik ook dat ik er eigenlijk gewoon niet meer zoveel bij nadenk dat ik MS heb. En dat is maar goed ook! We hadden bijvoorbeeld een boottripje geboekt. Ik stond er helemaal niet bij stil dat je gewoon niet kan lopen op een deinende boot met krukken. En als je dan een neurogene blaas heb en steeds moet plassen is dat verdomde lastig. Gelukkig hielp de sterke 'kapitein' mij naar het toilet en mijn vriend Terrence was er weer om mij op te vangen😅 "This was an extreme situation" grapte de kapitein nog😅😅 

Ik had nog nooit een boottocht gemaakt op een wilde zee met hoge golven met MS maar ook dat kan ik!💪✅


Ik op de boot met mijn krukken (die op een deinende boot dus even nutteloos zijn) naast mij
Ik op de boot met mijn krukken (die op een deinende boot dus even nutteloos zijn) naast mij


Het klimaat op Kos in oktober is perfect. Overdag was het tussen de 25° en 28° graden en 's avonds 20 graden. Het is natuurlijk een hele andere warmte dan in Nederland. Ik heb mij eigenlijk nog nooit zo goed gevoeld sinds de diagnose. We zijn ook meerdere keren naar Therma Beach geweest. Dat is een zwavelbad dat wordt verwarmd door een niet actieve vulkaan. Het is tussen de 40° en de 50° graden!  Ik dacht dat ik dat met mijn warmte intolerantie nooit zou trekken maar ook dit wilde ik proberen. Immers, ik had dit nog nooit gedaan en mijn MS ook niet...

En wat bleek? Die zwavelbaden deden mij echt goed (hielp trouwens ook tegen zonneallergie). Vooral met afwisselend een koude duik in de zee. Ook die kan ik afstrepen ✅


De meeste mensen zitten aan de rand omdat je daar nog een koele stroming hebt vanuit de zee
De meeste mensen zitten aan de rand omdat je daar nog een koele stroming hebt vanuit de zee


Het is onmogelijk om hier nog een hele rapportage te gaan schrijven over mijn vakantie want we hebben in maar 8 dagen zo ontzettend veel gedaan. Hieronder nog een opsomming met wat foto's van dingen die ik en mijn MS nog nooit gedaan hadden. Dus we hebben het gewoon gedaan, omdat ik dacht dat ik het wel kan! 💪✅


- Een oude ruïne beklommen ✅

- Een hele dag in een Fiat 500 Cabrio rondgereden, zelf achter het stuur, berg op en berg af, met een papieren landkaart op zak. 

In Nederland ben ik binnen een half uur al op en overprikkeld. Nu dus niet! Ik genoot er ook zo van en was zo trots dat ik dat kon😊 ✅

- Kilometers door mooie kustplaatsjes geslenterd en regelmatig half verdwaald op het mooie Kos waardoor de wandelingen alleen nog maar langer werden ✅

- In het dorpje Kefalos naar het uitkijkpunt geklauterd ✅

- In het prachtige plaatsje Zia een wandeling offroad door de Bergen gemaakt van wel 7 kilometer! ✅

- Bij mijn vriend achterop een quad gereden. Al was ik de motor wel gewend, een instabiele quad op een hobbelige weg is toch wel even wat anders ✅

- Iedere middag en avond uit eten met een gluten- en lactose allergie. Nou in Griekenland kan dat prima! Veel vis, kip, groente en rijst gegeten. Heerlijk! En in een verlaten dorpje kwamen we zelfs een ijssalonnetje tegen met vegan ijs dus zonder melk. Dus ook een ijsje kunnen eten! 😅✅


De moraal van het verhaal, van onze onvergetelijke vakantie; Ik, samen met mijn vriend en het ongenode reisgezelschap MS hadden zulke dingen nog nooit gedaan, maar toch zijn we ervoor gegaan omdat we net als de onbevangen Pipi Langkous dachten, ik kan het wel. En wat bleek, dat is de waarheid.


Dus wat ik mee wil geven; zie niet meteen beren of grote heuvels op de weg. Wees enthousiast en optimistisch en onbevangen en doe waar je gelukkig van wordt. Probeer nieuwe dingen en geniet van elke dag. Niet teveel nadenken maar gewoon doen! Als iets niet lukt is er altijd wel een oplossing of aanpassing mogelijk.


Het grappige is dat de 'kapitein' op de piraten boot bij aanvang en aan het eind zei; "Remember, we live today. Enjoy and have fun. What tomorrow brings is not important, just live in the moment and living your best life" 


So we did 🧡


Rondtoeren in de cabrio, vegan ijs eten, en bergen beklimmen. On Top of the World!
Rondtoeren in de cabrio, vegan ijs eten, en bergen beklimmen. On Top of the World!
Keihard genieten en prachtige plekjes bezocht 🧡
Keihard genieten en prachtige plekjes bezocht 🧡
Nog meer genieten 😊🥰
Nog meer genieten 😊🥰
Heel vaak gezwommen in de verkoelende zee, zo heerlijk! En een weldaad voor mijn lichaam 💙
Heel vaak gezwommen in de verkoelende zee, zo heerlijk! En een weldaad voor mijn lichaam 💙