Sport En Bewegen

Sporten 🏋🏻‍♀️💪


Dat is wat ik drie keer per week doe. Ik heb zelf de overtuiging dat iedereen altijd een vorm van sport of bewegen kan doen, wat je situatie of handicap ook is. Ik heb MS ja, en ben iedere dag kapot moe en heb flinke spasmen en zenuwpijn.. Sowieso heb ik een veel te hoge spierspanning en lukt lopen niet altijd even best. Door sporten ontspan ik, krijg ik rust in mijn hoofd en dus minder stress en zo worden de klachten minder. Daarnaast krijg ik er echt energie van. Naast het sporten doe ik thuis nog wat yoga en mediteer ik🙏🧘‍♀️


Sporten doe ik gewoon in mijn eigen sportschool bij Basic Fit. Daar voel ik mij op mijn gemak en weten ze van mijn situatie af. Niemand kijkt raar op als ik met mijn krukken binnen kom lopen. Natuurlijk krijg ik er wel eens vragen over maar die beantwoord ik dan ook graag.


Mijn routine bestaat uit 10 tot 20 minuten cardio om op te warmen. Maar dan komt het belangrijkste, krachttraining. Ik ben ervan overtuigd dat het trainen van mijn spieren mijn coördinatie beter maakt, mij beter in balans houdt en beter mijn klachten op kan vangen. Ik ervaar minder pijn en spasmen.

Dag 1 train ik mijn benen en billen, dag 2 train ik mijn armen en schouders en dag drie train ik mijn rug en buik.


Thuis heb ik ook nog een hometrainer staan waar ik op fiets als ik niet in de sportschool ben. Dit helpt mij om mijn benen soepel te houden.


Wist je trouwens dat door sporten een toename plaats vindt van diverse neurotransmitters waaronder dopamine, serotonine en endorfine. Endorfine bestaat onder bekend als het snelst werkende anti-stress hormoon omdat het binnen een minuut een stress-reactie kan stilleggen. Endorfine staat ook wel bekend om het verliefdheidshormoon🥰


Endorfinen zijn verslavend, net als alcohol. We willen steeds opnieuw dat lekkere gevoel hebben💪


Daarnaast krijg je door het sporten een beter zelfbeeld en ben je trots op je prestaties en merk je dat je eigenlijk tot veel meer in staat bent dan je aanvankelijk dacht. Hoe gaaf is dat?


Tijdens mijn revalidatie bij Heliomare heb ik kennis gemaakt met Hydrotherapie en Aquajoggen. Ik wil dit graag weer oppakken nu ik thuis ben. Ik zoek ook een goede fysiotherapeut met verstand van MS. Dat is geen overbodige luxe als je regelmatig sport.


Ik kan alleen maar afsluiten met "Go for it" lukt het je niet alleen, zoek dan een goede personal trainer, het liefst eentje met verstand van MS. Zoek een sportmaatje; ik sport zaterdag bv. altijd met Onno, mijn beste vriend. Zo motiveer je elkaar en is het makkelijker vol te houden.


Al sport ik toch het allerliefste alleen, lekker knallen met mijn koptelefoon op en mijn koppie leeg maken 😊



Bij Basic Fit
Bij Basic Fit
Met mijn sportmaatje Onno
Met mijn sportmaatje Onno
Hard voor getraind 🏋🏻‍♀️💪✔️
Hard voor getraind 🏋🏻‍♀️💪✔️
💪💪💪
💪💪💪