Verwachtingen


Zou het leven niet veel makkelijker zijn, minder stressvol en frustrerend als we geen verwachtingen zouden hebben? Het antwoord is JA! Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.


In theorie weet ik precies hoe dit werkt maar probeer het maar eens na te leven. Voor iedereen zou het goed zijn om te leven met zo min mogelijk verwachtingen. Met een ziekte als MS des te meer. 


Sinds mijn diagnose op 11 januari 2021 doe ik nog extra mijn best om te leven zonder verwachtingen. Want wat kun je verwachten van een leven met MS? Hoe reageert je omgeving? Zullen de mensen om je heen jou nog wel als dezelfde persoon zien? Is er überhaupt wel iemand die zit te wachten op een relatie met iemand met een chronische ziekte die je leven onbeschrijfelijk beïnvloedt? Kan ik nog wel werken?


Over deze vragen kun je bepaalde verwachtingen en daarbij natuurlijk ook zorgen hebben maar uiteindelijk weet je toch niet hoe dingen zullen lopen of hoe mensen met je omgaan. Daar teveel over nadenken levert alleen maar stress op waardoor de symptomen en klachten zullen verergeren.


Maar hoe zorg je dan dat je zo min mogelijk verwachtingen hebt en zo veel mogelijk geniet van elk moment? Nou dat antwoord weet ik dus niet 😅 Wat ik wel weet is dat ik meerdere keren de mist in ben gegaan en daar van geleerd heb. En dat is ook heel veel waard toch?


Wat ik de afgelopen tijd ook geleerd heb is dat je geen invloed hebt op wat je overkomt maar wel hoe je ermee omgaat. Ik probeer dan ook zo positief mogelijk in het leven te staan en elke dag te genieten. Vooral van de kleine dingen.


Ik heb ook gemerkt dat mensen vaak niet weten hoe ze met je om moeten gaan. Ze weten niet wat ze moeten zeggen of maken bijvoorbeeld de opmerking dat iedereen wel eens moe is. Of ze ontwijken je. 


Het mooie maar tegelijkertijd ook het trieste is dat mensen van wie je verwacht had steun te krijgen, er niet voor je zijn en dat mensen van wie je het niet verwacht had altijd voor je  klaar staan. Ligt dat aan die mensen? Nee waarschijnlijk niet... Het ligt vooral aan wat ik mijzelf wijs heb gemaakt. 

Met sommige mensen die mij dierbaar waren is het contact helaas verwaterd maar anderen zijn dichterbij gekomen. Daarnaast heb ik ook veel nieuwe mensen leren kennen die mijn leven verrijken.


Ja ik ben in mijn leven teleurgesteld en gekwetst. Het is inderdaad niet zo gegaan als wat ik ervan verwacht had. Maar zo is het leven. Soms zit het mee en soms zit het tegen. Hoe minder je verwacht des te meer het mee zal vallen. Hoe minder teleurgesteld je zult zijn dus minder gefrustreerd. 


Ach, wie weet word je wel verrast terwijl je het totaal niet verwachtte. Zie het leven als een blanco stuk papier en zie alle leuke en fijne dingen die erop komen te staan als een cadeautje. Zelf vul ik dat blanco papier het liefst met kleine geluksmomentjes. Ik focus op wat ik nog wel kan en mijn glas is altijd half vol. Ik koester de mooie momenten. Je bent namelijk verantwoordelijk voor je eigen geluk 🍀😊


True
True
So true
So true