De perfecte storm


Eigenlijk ben ik opgegroeid op het strand. Ik kom oorspronkelijk uit Egmond. Als kind heb ik hele zomervakanties versleten op het strand. Ik werd ook altijd super bruin en had lichtblond haar. Onherkenbaar als je mij nu ziet.

 

Ook als tiener ging ik met vriendinnen naar het strand. Hele dagen brachten we er door. Het was echt een geweldige tijd. Een beetje in de zon hangen, warm geworden cola drinken, te zoute patat met zand eten en met de locale beachboys flirten😅 En als het te warm werd doken we de zee in en daagden we elkaar uit om naar de eerste zandbank te zwemmen. Achteraf gezien was dat natuurlijk niet zo veilig maar wat kon ons nou gebeuren?

Je kwam thuis met uitgedroogd haar, zand tussen je tenen en zout op je huid. En de volgende dag ging je weer naar het strand. Mooier werd het niet dacht ik toen.

 

Ook toen ik wat ouder werd was het strand the place to be. Niet alleen in de zomer. Maar ook in de lente, herfst en de winter. Niets is fijner dan je hoofd leeg maken en heerlijk uitwaaien tijdens een herfstdag. Eigenlijk kun je het hele jaar door genieten op het strand. Daarnaast ben ik een hondenmens en welke hond vindt het nou niet heerlijk om vrijuit over het strand te rennen. Ik heb dan ook in mijn leven vele kilometers afgelegd langs de kust met mijn honden. Echt heerlijk! Ik was er het hele jaar door een paar keer per week te vinden. Vooral tijdens de koude maanden als er geen mens te zien is. Je voelt je even alleen op de wereld.

Ook ben ik vaak op het strand geweest als het keihard stormde. Dat gaat dan zo hard dat je tegen de wind in kunt hangen. Ondertussen word je gezandstraald en zie je de woeste zee. Echt prachtig is dat.

 

Toen ik 11 januari 2021 de diagnose MS kreeg ben ik direct vanuit het ziekenhuis doorgereden naar het strand. Het was die dag erg koud en het waaide heel hard. Met moeite ben ik de strandopgang afgelopen (lees gestrompeld want het ging niet zo lekker met lopen). Het is ook een logische keuze. Dit is wat ik altijd doe op moeilijke momenten in mijn leven. Ik ga naar het strand en laat de storm de gedachten uit mijn hoofd blazen. Het luchtte op. Ik strompelde weer naar boven en heb nog even in mijn auto gezeten en voor mij uitgestaard naar de woeste zee. Eigenlijk was het vandaag een perfect stranddag, een perfecte storm..

 

Hoe ironisch is het dat MS ook ontstaat door een perfecte storm. Ik hoorde laatst iemand zeggen; "Elke auto-immuunziekte is het resultaat van een perfect storm. Vaak zijn meerdere factoren nodig om de ziekte uit te laten breken." 

Wat die factoren bij mij zijn geweest? Was het, het  Epstein-Barr virus waar ik besmet mee raakte toen ik 13 was, was het een zeer stressvolle periode rond april 2020, was het toch een genetische aanleg en een foutje in mijn afweersysteem, had het met een bepaalde leefstijl te maken of was het toch een tekort aan vitamine D de laatste jaren? Waarschijnlijk dus een combinatie van alles.

 

Vandaag ben in trots. Na mijn diagnose ben ik niet meer op het strand geweest. Het was voor mij simpelweg lichamelijk niet haalbaar. Maar vandaag heb ik de stoute schoenen aangetrokken en durfde ik de afdaling aan. Grappig hoe mensen naar je kijken als je met je krukken door het mulle zand strompelt. Maar dat maakt mij niet uit, laat ze maar kijken. Het is mij gelukt!💪💪💪 Ik heb de wind in mijn haren gevoeld, de zon op mijn gezicht en heb de zee geroken. Uiteindelijk weer de opgang opgeklommen. Dit hele avontuur is mij gelukt met 5 pauzes maar het is me gelukt! 


Het stormde vandaag niet maar het was mooi rustig weer... Wie weet gaat die storm in mijn lichaam ook ooit liggen 😉


Dit is toch prachtig 😍
Dit is toch prachtig 😍
I did it! 💪
I did it! 💪

Reactie schrijven

Commentaren: 7
  • #1

    Gallait Dimitri (maandag, 08 november 2021 12:49)

    Weer zo'n hartverscheurend levensverhaal..maar doorspekt met humor en positivisme. Geweldig !

  • #2

    Miranda Vincken (maandag, 08 november 2021 12:56)

    Mooi verhaal.

  • #3

    Lianne (maandag, 08 november 2021 14:37)

    Precies ! Doen wat je blij maakt �

  • #4

    Evelien vander lelie (maandag, 08 november 2021 15:07)

    Heerlijk positief beschreven , zo red ik het ook .
    Geniet en doe waar je zin in hebt .

  • #5

    Anita (maandag, 08 november 2021 15:17)

    Heel mooi!! Het is me gelukt!! Zo is dat!!
    Kan ik een voorbeeld aan nemen

  • #6

    Michel Runhart (maandag, 08 november 2021 20:12)

    Diep respect
    Prachtig verhaal soms herkenbaar.��

  • #7

    Leentje (zondag, 25 september 2022 11:48)

    Bedankt iedereen voor de lieve en leuke reacties �