VUMC


Ik ben net terug uit Amsterdam uit het VUMC voor mijn second opinion en ben opzich goed geholpen maar eerlijk gezegd ben ik er een beetje van in de war geraakt.

Misschien weten een aantal van jullie die mijn verhaal gevolgd hebben dat ik nu ongeveer een jaar thuis zit (vorig jaar nog een drukke fulltime baan en sociaal leven)  maar al een jaar of 5 klachten heb. Vorig jaar opgenomen in het ziekenhuis met symptomen wat uiteindelijk een schub bleek. Inmiddels 3 MRI's en vele onderzoeken verder. Ik heb een laesie bij C4/C5 en enkele witte vlekjes in mijn hoofd. 


Ik loop na een terugval in mei met krukken en/of EVO'S en gebruik voor lange stukken een rolstoel (via WMO) en heb huishoudelijke hulp via de WMO. Daarnaast heb ik een GPK gekregen. Ik ga al vanaf februari 4x per week naar het ziekenhuis voor revalidatie maar ga niet vooruit. Ben eigenlijk achteruit gegaan. Ik kan eigenlijk niet zoveel meer 😥


Van mijn eigen neuroloog heb ik de diagnose CIS gekregen maar ze zei dat het wel MS moest zijn alleen mocht ze het label er nog niet op plakken. Een lumbaal punctie leek haar niet nodig want voor haar was de diagnose duidelijk. 


Nu bij het VUMC wordt er eigenlijk hetzelfde gezegd maar ook een paar dingen die ik niet begreep en juist nog meer van in de war ben geraakt;


Ze zeggen daar o.a.


- Klinisch beeld en MRI past bij MS maar welke vorm en verloop is onduidelijk en ook de terugval in mei is niet te verklaren. Er is een discrepantie tussen het klinisch beeld en de MRI. Ja dat wist ik al maar tegelijkertijd gaf ze ook toe dat er op een scan niet alles zichtbaar is. Je zou het dus CIS kunnen noemen of waarschijnlijk MS/ beginnende MS ( nog geen duidelijkheid dus🤷🏻‍♀️)


- De klachten komen uit mijn laesie bij C4/C5. Ze denken dat het mogelijk moet zijn dat ik lichamelijk vooruit ga omdat andere delen van het zenuwstelsel de functies over kunnen nemen ( waarom gebeurt dat dan niet terwijl ik vanaf februari keihard aan het revalideren ben 🤷🏻‍♀️)


- Na de revalidatie wordt dan ook psychosomatisch fysiotherapie aangeraden. Ik ging natuurlijk meteen steigeren dat het niet tussen mijn oren zit. Nee dat was ook niet de insteek maar het was een andere manier van fysiotherapie en baat het niet dan schaadt het niet (rare onderbouwing van een neuroloog🤷🏻‍♀️)


- Ook wil het VUMC mij niet belasten met een Lumbaal punctie. De neuroloog zei dat waarschijnlijk in het hersenvocht de eiwitten worden aangetroffen die bij MS passen maar toch kunnen ze dan alsnog niets zeggen over de vorm en het verloop van de ziekte. De diagnose blijft hetzelfde (Dit snap ik dus niet. Een punctie kan toch uitsluitsel geven? 🤷🏻‍♀️)


- Dat ik regelmatig een dag in bed lig omdat het echt niet meer gaat is onacceptabel zei de neuroloog I(is dit echt zo, ik kan af en toe gewoon echt niet meer. Ben constant kapot moe. Dit is toch niet raar bij MS? 🤷🏻‍♀️)


- Ik moet waarschijnlijk overstappen van Clonazepam naar Baclofen (tja daar had ik het met mijn eigen neuroloog ook al over gehad 🤷🏻‍♀️)


- Advies is nu afwachten en monitoren door middel van MRI's om een beter beeld te krijgen van het ziekte verloop (ik was niet van plan om af te gaan wachten totdat ik niets niets meer kan want kan nu al bijna niets meer 😡)


Natuurlijk wordt dit alles terug gekoppeld naar mijn eigen neuroloog en ben erg benieuwd wat die ervan vindt. Eerst die afspraak afwachten.


Ik ben in een jaar tijd hard achteruit gegaan maar heb nu het gevoel dat ik niet geholpen word en maar af moet wachten 😥


Logo VUMC
Logo VUMC

Reactie schrijven

Commentaren: 0